المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مدي قدسية اللغة القبطية

كراكيب
03-12-2008, 04:17 PM
هل اللغة القبطية لغة مقدسة
بالطبع الاجابة هي نعم
اللغة القبطية لغة مقدسة
بل انها اللغة التي سوف نتكلم بها في الملكوت
ولذا فعلينا جميعا ان نتعلمها ومن لن يتعلمها فلن يستطيع المعايشة في الملكوت
رجاء ان تتعلموا وتبادروا بسرعة تعلم اللغة القبطية انتوا احرار فوق مفيش دروس تقوية ولا كورسات منتظر ارائكم

اوعي حد يصدق ان ده رايي لا خاااااااااااااالص ده راي احد الذين يطلق عليهم بطريق الخطا لفظ خادم نعم قال هذا الكلام الخال من كل الصحة
وان اريد ان اعلن رايي وهو ان اللغة القبطية ليست لغة مقدسة وزيها زي أي لغة في العالم وزيها زي اللغة العربية اللي وصفتها احد الخادمات بانها لغة دخيلة وغريبة بل واتهمت الخادم الذي يجهل باصول اللغة القبطية بانه مقصر في معرفة اهم اصول الكنيسة وهكذا وضعتها في مصاف اصول الكنيسة
بالرغم من اللغة القبطية ليست لها اية علاقة بالديانة المسيحية او بالكنيسة كل ما في الامر ان المصرييم القدماء كانوا يستخدمونها بعد اللغة اليونانية وبعد تحررهم من التقويم الروماني واستبدلوه بتقويم الشهداء
عامة هذا ليس تهجم علي اللغة فجيد ان نتمسك بما تركه لنا اجدادنا ولكن مااود ان اقوله انه لا ينبغي ان ننشر افكار خاطئة ونزرعها داخل وجدان الاطفال غير عالمين بما سيلحقهم من اضرار جسيمة
اود ان اذكر معلومة حتي لايتهمني احد بالانشقاق او اني غير ارثوذكسي انا شماس ومسئول عن اجتماع الشمامسة بالخدمة لمني افضل الصلاة باللغة العربية ولما بصلي بالقبطي غصب عني لازم افهم انا بقول ايه ومعود الاولاد في الخدمة علي كدة لكن الاهالي والشعب اللي بيبقوا قاعدين في القداس مش فاهمين حاجة اعتقد هنتحاسب عنهم
قد يرد البعض ويقول يجب ان نعلمهم
سارد رد واقعي وهو اننا نجعلهم ياتوا القداس بطلوع الروح هنعلمهم امتي وبعدين ليه نصعب عليهم المسائل ربنا بيسمعنا باي لغة المهم نبقي فاهمين وحاسين احنا بنقول ايه ولا ايه ؟

aymonded
03-12-2008, 06:28 PM
كلامك في منتهى الدقة يا محبوب ربنا يسوع
وحينما قلت نفس رأيك اتهمت بالخيانة والهرطقة
مع أن في الواقع الرب يسوع لم يكن يتكلم القبطية نهائياً بل كان يتكلم الآرامية ، والقديس بولس الرسول كان يتكلم اليونانية ، ولم يعرف أياً من الرسل اللغة القبطية إطلاقاً ، والكتاب المقدس لم تكن أصل كتابته باللغة القبطية على الإطلاق ولكنه تُرجم إليها مثلما ترجم لأي لغة أخرى

حتى إنجيل مرقص كاروز الديار المصرية إنجيله كان باللغة اليونانية وليست القبطية على الإطلاق ...

وليتنا جميعاً نستفيق ونعرف الله لا لغات الناس
وطبعاً لابد أن نفهم ما نقول
وأنا مش ضد إي لغة طالما في النهاية نعرف الرب يسوع ونتعمق في التعليم ونفهم ما نقول لأنه ينبغي أن نعبد الله بفهم ، وكما هو مكتوب
الله تطلع من السماء وأشرف هل من فاهم طالب الله

وطبعا اللي في إمكانه يعرف اللغة القبطية فليتقدم ويدرسها ليكون أكثر وعياً لما نقول ويكون قادراً على أن يعين غيره في الفهم لكلمات الكنيسة الغير مفهومه عند البعض ...
ولكن لا يلزم بها غيره كأنها من المقدسات وضروره موضوعه على كل أحد !!!

النعمة معك يا أحلى غالي
أقبل مني تحية خاصة جداً من أجل هذا الموضوع الهام للغاية

كراكيب
03-12-2008, 06:33 PM
انت كده طمنتني يااستاذ ايمن هو حضرتك اتهكت قبل كده بالهرطقة بس انا عامة مقتنع بنفسي واعتقد ان الاساس في اي حوار هو المنطق من يستطيع ان يدلل علي ان اللغة القبطية مقدسة فليتقدم شكرا لمرورك الغالي استاذ ايمن وقد قمت بوضع الموضوع في المواضيع الشبابية ليشارك اكبر عدد

aymonded
03-12-2008, 06:59 PM
أتمنى حقيقي أن كل الناس تدخل وتشارك فيما يفيد حياتها
ولكن قله قليلة اللي بتدخل على هذه الموضوعات وتشارك بالقراءة والرد بموضوعيه

ولازلت أحييك على كلماتك يا أحلى غالي محبوب ربنا يسوع
بركة هذا الصيام المقدس تكون معك بشفاعة أمنا المحبوبة العذراء كل حين القديسة مريم وصلوات وطلبات سحابة الشهود المحيطة بنا
النعمة معك

كراكيب
03-15-2008, 11:06 PM
كويس انك ذكرت اخر حتة دي عشان محدش يشكك في ايمانك
ياريت القراء يثبتوا لاستاذ ايمن ان ليهم راي
محش يقرا ويعدي ربنا ادك عقل تاجر بيه وشارك معانا

aymonded
03-16-2008, 03:27 AM
لا صدقني يا أحلى غالي كتبتها ومش قصدي حد يشكك والا لأ
لأن لا يفحص أعماق القلب إلا الله وحده لأن عيناه كلهيب نار تفحصان أستار الظلام :
ومهما تكلمنا أو فعلنا فسيمتحن كل واحد بنار
القش في النار سريع الزوال وبلا قيمة
والخشب يحرق طويلاً ولكنه في النهاية رماد
والذهب هو من يصير أكثر لمعاناً

أشكرك مرة أخرى على الموضوع وكلماتك الحلوة طالباً من الله أن يمتعنا بروح المحبة وحياة التقوى والقداسة التي بدونها لا يعاين أحد الرب ، وأن يفتح أذهاننا كب ما نفهم الكتب ونستوعب سرّ تعليم الكنيسة الجامعة ، بشفاعة أمنا العذراء كل حين والدة الله الكلمة بالحقيقة ، وصلوات وطلبات سحابة الشهود والقديسين المحيطة بنا ...

أقبل مني كل تقدير بمحبة
النعمة معك

كراكيب
03-16-2008, 07:46 PM
حضرتك فهمتني غلط يااستاذ ايمن
انا اقصد كويس انه تصادف وحضرتك ذكرت القديسين تخوفا من وجود عضو يتهمك بالابتعاد ن الارثوذكسية لم اقص انك تعمدت شكرا مرة احري لمروك الغالي

aymonded
03-16-2008, 08:07 PM
آسف يا حبيب قلبي الغالي انا فهمت غلط فعلاً
باقدم اعتذاري ليك يا أحلى غالي
واعذرني على تسرعي في الرد
أقبل مني كل تقدير بمحبة يا حبيب قلبي الغالي جدا في ربنا يسوع
النعمة معك

بنت الراعي
03-19-2008, 06:31 PM
سلام رب كل المجد معك
انا رديت عليك في الموضوع ده في الموضوعات الشبابيه
انا مش بقول انها مقدسه لا وامعاك حق فعلا احنا اما نصلي باللغه اللي نفهمها احسن لكن احنا بنصلي بيها في القداس حفاظا علي الهويه القبطيه بتاعتنا حيث ان اجدادنا كانوا بيتكلموا بيها بس احنا نتعلمها زي ما بنتعلم انجليزي او فرنساوي او اي لغه تانيه
بس بجد موضوع حلو واسلوبك جميل ربنا يعوضك

كراكيب
03-26-2008, 07:31 PM
شكرا لبنت الراعي ربنا معاكي

كراكيب
03-26-2008, 07:32 PM
استاذ ايمن لا داعي للاسف ده مجرد سوء فهم بيحصل مع كل الناس شكرا ليك

كراكيب
06-07-2008, 09:59 AM
الذين بلا مرشد يسقطون سريعا

soma511
06-07-2008, 10:16 AM
كلامك صح ياكراكيب انا دارسه اثار ولغات قديمه فى الكليه بتاعتى وعارفه كويس ان اللغه دى ملهاش علاقه بالمسيحيه بس هى ارتبطت بيها راح الناس افتكروها لغتة المسيحين مع انها موجوده من قبل المسيحيه اصلا .عموما انا معاك ان الناس لازم تحرر افكارها من عبادة ربنا بطرق تقليديه لان ده غلط وهو ده اللى بيعمل التعصب اللى للسف مشهورين بيه الرثوذوكس اكتر

ربنا بجد يباركك وسامحونى بس ده رأيى مش لانه هو قال كده
ياريت تذكرونى فى صلواتكم اوى بجد

كراكيب
06-29-2008, 05:23 PM
كلامك صح ياكراكيب انا دارسه اثار ولغات قديمه فى الكليه بتاعتى وعارفه كويس ان اللغه دى ملهاش علاقه بالمسيحيه بس هى ارتبطت بيها راح الناس افتكروها لغتة المسيحين مع انها موجوده من قبل المسيحيه اصلا .عموما انا معاك ان الناس لازم تحرر افكارها من عبادة ربنا بطرق تقليديه لان ده غلط وهو ده اللى بيعمل التعصب اللى للسف مشهورين بيه الرثوذوكس اكتر

ربنا بجد يباركك وسامحونى بس ده رأيى مش لانه هو قال كده
ياريت تذكرونى فى صلواتكم اوى بجد
كلامك كله مظبوط وللاسف فيه ناس بتتمسك بحاجات لمجرد انهم معتقدين في صحتها

aymonded
06-29-2008, 05:48 PM
أشكرك يا محبوب يسوع الغالي على ردك الرقيق
أقبل مني كل احترام وتقدير لشخصك المحبوب للغاية

magdy totti
04-10-2009, 03:54 PM
بجد موضوع رائع يا كركيب
انا عرفت معلومات جميلة مكنتش اعرقبه قبل كده
وانت صححت المعلومات الخطا
بجد ربنا يعوضك ويفرح قلبك
ربنا معاك

كراكيب
04-25-2009, 02:59 PM
شكرا جدا يامجدي انت فكرتني بالذي مضي ويتقصيري تجاه المنتدي والاعضاء لعدم وجود مواضيع جديدة

magdy totti
04-25-2009, 03:04 PM
شكرا جدا يامجدي انت فكرتني بالذي مضي ويتقصيري تجاه المنتدي والاعضاء لعدم وجود مواضيع جديدة

حمد الله على السلامة يا كراكيب
عايز الصراحة انت مقصر جدا فى المنتدى
ها استنى المواضيع الجامدة انا مشتاااق
منتظر
ربناا معاااك

sarah2009
07-17-2009, 09:45 PM
انا طبعا معاك ياكراكيب فى كل كلمة
واصل فعلا اساس الحكاية ان احنا بنحاول نحافظ على التراث القبطى
وفعلا ليه فى الملكوت هنتكلم قبطى بعضهم يرد ويقول عشان دى اول لغة اتكلم بها الرب يسوع
وبعدين كتييييييييييييييييييييير من البروتوستانت لا يؤمنون بالارثوذوكسية بسبب استخدام اللغة القبطية ويسالونى لماذا ما تتكلموا عادى بالعربى خلينا نفهم وطبعا بحاول اتهرب من السؤال عشان مبعرفش ارد
بس اخيرا لازم نهتم باللغة القبطية ليست من الناحية الدينية ولكن من اجل الحفاظ على اللغة المصرية القديمة

بنت الدموع
07-17-2009, 09:53 PM
جميل اوي
ميرسي كتير علي الموضوع
ربنا يعوضك

كراكيب
07-18-2009, 11:25 AM
انا طبعا معاك ياكراكيب فى كل كلمة
واصل فعلا اساس الحكاية ان احنا بنحاول نحافظ على التراث القبطى
وفعلا ليه فى الملكوت هنتكلم قبطى بعضهم يرد ويقول عشان دى اول لغة اتكلم بها الرب يسوع
وبعدين كتييييييييييييييييييييير من البروتوستانت لا يؤمنون بالارثوذوكسية بسبب استخدام اللغة القبطية ويسالونى لماذا ما تتكلموا عادى بالعربى خلينا نفهم وطبعا بحاول اتهرب من السؤال عشان مبعرفش ارد
بس اخيرا لازم نهتم باللغة القبطية ليست من الناحية الدينية ولكن من اجل الحفاظ على اللغة المصرية القديمة

طبعا ربنا متكلمش قبطي خااااااااااااااااالص واللي يقولك المعلومة دي قوليله انت غلطان
وردي علي البروتستانت وقوليلهم ان احنا بنتكلم اللغتين
شكرا لردك الجميل
واهلا بيكي معانا في المنتدي

hana montana 2010
07-27-2009, 04:57 PM
المهم نبقي فاهمين وحاسين احنا بنقول ايه ولا ايه ؟
فعلا ده المهم
وانا معاك جدا
لانى فعلا فى القداس بحس بفرحه كبيره جدا لما بسمع كلام عربى واقدر اشارك فى الصلاه
لكن الصراحه سامحنى يارب بسرح كتيييييييييييييييييييير جدا لما بيبقى فى قبطى

وبعد كده ربنا قالنا نردد زى البغبغانات ونقول كلام وخلاص واحنا مش فاهمين حاجه؟
لا طبعا ايه ده

ربنا فى العهد الجديد حررنا من الحرفيه اللى كانت عند اليهود

وبجد موضوع حساس جدا وعايزين نعرف راى الكنيسه فيه

كراكيب
07-27-2009, 05:48 PM
راي الكنيسة ياحنا مينفعش يمون غير اننا لازم نحلفظ علي التراث القبطي ونحاول نعلمه للناس علي قد مانقدر والموضوع ده طبعا صعب جدا جدا لكن الاجيال الللي جاية ممكن يبقي سهل بسبب المهرجان ومسابقات اللغة اللي بتبقي فيه ولو ان بيبقي فيه حاجات غريبة وكلمات ملهاش دعوي بالقداس او صلوات الكنيسة
شكرا كتيييير لردك