المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : دموع المرأة دليل كذبها :::::ياريت نجاوب

m_marmora
06-07-2007, 05:48 PM
ازيكم يا جماعه عايزين نسال السؤال دة بس ياريت الكل يجاوب مش ندخل سلام ونخرج سلام
انا قريت مثل شرقي بيقوووووووووووووووووووووو وووول
دموع المراة دليل كذبها :36_1_7:

ومثل روماني بيقول النساء يتعلمن البكاء ليكذبن :36_1_7:

ومثل هندي بيقول :لا تكف المرأة عن الكلام إلا لتبكى :36_1_7:
يا تري يا جماعه دة صحيح انتو شايفين كدة فعلا اكيد طبعا احنا مظلومين كتير صح مش كدة ههههههههههه
ارجو الاجابه باي باي
:d12:

Team Work®
06-07-2007, 06:11 PM
بصي فى حاجة بتقول دموع البنات زى دموع التماسيح وفعلا مفيش بنت عيطة قدامى غير لما كانت بتمثل

ههههههههههههههههههههه

مش عارف بس انا بتكلم على البنااااااااااااااات وليس الستات والامهات

بس فى بنات مش بتمثل لكن برضوا بتمثلوا

ههههههههههههه

aymonded
06-07-2007, 07:20 PM
هو احنا مش عارفين بصراحة كل شوية تحدفي قضية كبيرة مش تخلص في كلمتين وتجري وتقولوا جاوبوا
وبشق الأنفس نأتي بالتحليل والإجابة ومش نلاحق حتى تأتي بقضية أصعب من اللي قبلها والقضية صارخة تحتاج لتحليل وفحص وتمحيص وجهد حتى نكون قادرين على المواصلة وبالجهد وصعوبة بالغة نُجيب

ولكن اقدر أقول أنها قضية المرة دية صعبة ومتشابكة جداً ولها خلفيات وجذور نفسية واجتماعية لابمكن البت الفوري فيها بمجرد راي أو أحساس أو حتى خبرة عبرت علينا في مرحلة ما من حياتنا أو أحتكاكاتنا بنفس ذات القضية واستشعرناها من شخصية أو شخصيتين !!! لم تكن تعبيراً إلا عن شخصيتهما او حتى شخصيات متشابهه مع اختلاف الأوضاع والأدوار !!!

فتأني علينا ودعينا نتبادل أطراف الحديث بهدوء وسبر أغوار أعماق نفسية المرأة التي تحتاج لتأني شديد وصبر وعمق الرؤية ...

النعمة معك وننتظر المشاركة منك أولا لتعرضي أحساسك الخاص بمعرفة وخبرة مريتي بيها شخصياًَ

اللة يرعانى
06-07-2007, 07:58 PM
لا يا هيما فى فعلا دموع حقيقة دموع البنت دليل على ضعفها

aymonded
06-07-2007, 09:20 PM
هو الموضوع لو بدأناه من جهة الطبع
ممكن نقول مع الحذر ان طبع المراة عموما عاطفي
والأتجاه العاطفي صورة غالبة فيها على أي صفة أخرى
والدموع لا تعبر دائماً عن الضعف
أحياناً ضعف وأحباناً تفريغ شحنة نفسية قوية وأحياناً أنهيار وأحياناً من ضغوط الحياة المختلفة وأحياناً من ثقل تحملة ومسئولية كبره على عاتقها وأحياناً من جرح

وأحياناً - كما قال هيما دموع تمثيل - بس دية عند بعض الخبثاء وليست قاعده على الأطلاق

عموما مش هاعلق ولكن انا طرحت بعض نقاط فقط لأثارة المناقشة ليس ألا

النعمة معكم كل حين آمين

nana222
06-07-2007, 10:23 PM
اولا شكرا على القضيه الرائعه اللى بتتكلمى فيها دى
ثانيا انا معاكى ان ساعات الدموع بتبقى مش عشان ضعفها لكن ممكن تكون عن طريقها تقدر تنفذ حاجه هى عايزه تعملها و البيت معارض مثلا
او دموعها تكون عشان تكدب و تطلع من مازق معين مثلا
يعنى مش فى كلتا الاحوال بتبقى الدموع صادقه لكن منقدرش ننكر ان الستات برده حساسه ودموعها جاهزه فى اى وقت

m_marmora
06-10-2007, 02:13 AM
هاي يا جماعه انا مكنتش متخيله ان الموضوع مهم كدة وبعدين يا كستر ايمن انا اول مرة اشارك بموضوع كدةهههههههههه عموما انا هرد عليك بس مش دلوقت لاني كنت بشوف بس ايه الاخبار ومش مركزة اوك باي مؤقت

aymonded
06-10-2007, 02:22 PM
هاي يا جماعه انا مكنتش متخيله ان الموضوع مهم كدة وبعدين يا كستر ايمن انا اول مرة اشارك بموضوع كدةهههههههههه عموما انا هرد عليك بس مش دلوقت لاني كنت بشوف بس ايه الاخبار ومش مركزة اوك باي مؤقت

ههههههههههههههههههه
هو أنا خلط بينك وبين مرمورة
اصل انا اخدت بالي من اسمك قبل ما اقرأ الموضوع
ولما قريته رديت في الأول على اساس انك مرمورة
ههههههههههههههههههههههههه هههههههه
أصل هي دايماً تعمل فينا كده من زماااااااااااان قوي
تحدفنا بمواضيع وقضايا كتير قوي ونعاني جداً في الرد عليها والبحث فيها

معلشي باعتذر عن غفلتي في الرد الأول يظهر جالي زهيمر بدري
سامحيني جدااااااااااااا

النعمة معك كل حين يا أغلى أخت حلوة لينا
وشكراً على ردك الحلو

وآسف مرة تانية على الخلط دوة

m_marmora
06-12-2007, 01:25 PM
لاابدا يا مستر ايمن ولا يهمك كلنا اخوات وواحد ومفيش داعي للاعتذار وبعد الشر عليك من الزهيمر انت هتتعدي مني ولا ايه ههههههههههههههههه
وعموما اشكرك لردك واهتمامك وواضح ان كل المرمرات كدة بقي ولا ايه انا كمان بتعجبني مواضيه مرمورة قوي وربنا يقويكم علي المرمرات بقي هههههههههه:)

m_marmora
06-12-2007, 01:27 PM
بصي فى حاجة بتقول دموع البنات زى دموع التماسيح وفعلا مفيش بنت عيطة قدامى غير لما كانت بتمثل

ههههههههههههههههههههه

مش عارف بس انا بتكلم على البنااااااااااااااات وليس الستات والامهات

بس فى بنات مش بتمثل لكن برضوا بتمثلوا

ههههههههههههه

ازيك يا هيما ميرسي كتير لمشاركتك
انا معاك ان في دموع اسمها دموع التماسيح بس مش كل البنات تقدر تكون كدة فعلا في بنات تقدر تصطنع العياط وبنات تانيه متقدرش تعيط اصلا
وردك كدة مبني علي تجارب شخصيه مش رد موضوعي دة رد انحيازي بعض الشئ:)

m_marmora
06-12-2007, 01:30 PM
اولا شكرا على القضيه الرائعه اللى بتتكلمى فيها دى
ثانيا انا معاكى ان ساعات الدموع بتبقى مش عشان ضعفها لكن ممكن تكون عن طريقها تقدر تنفذ حاجه هى عايزه تعملها و البيت معارض مثلا
او دموعها تكون عشان تكدب و تطلع من مازق معين مثلا
يعنى مش فى كلتا الاحوال بتبقى الدموع صادقه لكن منقدرش ننكر ان الستات برده حساسه ودموعها جاهزه فى اى وقت

ميرسي يا نانا كتير لردك وعندك حق فعلا ان مش دايما بتكون كذب :)

m_marmora
06-12-2007, 01:33 PM
هو احنا مش عارفين بصراحة كل شوية تحدفي قضية كبيرة مش تخلص في كلمتين وتجري وتقولوا جاوبوا
وبشق الأنفس نأتي بالتحليل والإجابة ومش نلاحق حتى تأتي بقضية أصعب من اللي قبلها والقضية صارخة تحتاج لتحليل وفحص وتمحيص وجهد حتى نكون قادرين على المواصلة وبالجهد وصعوبة بالغة نُجيب

ولكن اقدر أقول أنها قضية المرة دية صعبة ومتشابكة جداً ولها خلفيات وجذور نفسية واجتماعية لابمكن البت الفوري فيها بمجرد راي أو أحساس أو حتى خبرة عبرت علينا في مرحلة ما من حياتنا أو أحتكاكاتنا بنفس ذات القضية واستشعرناها من شخصية أو شخصيتين !!! لم تكن تعبيراً إلا عن شخصيتهما او حتى شخصيات متشابهه مع اختلاف الأوضاع والأدوار !!!

فتأني علينا ودعينا نتبادل أطراف الحديث بهدوء وسبر أغوار أعماق نفسية المرأة التي تحتاج لتأني شديد وصبر وعمق الرؤية ...

النعمة معك وننتظر المشاركة منك أولا لتعرضي أحساسك الخاص بمعرفة وخبرة مريتي بيها شخصياًَ

كدة يا مستر ايمن بتزنقني يعني طب انا كنت عايزة اعرف رايكم انتو ايه عموما انا هرد عليكم واقول راي وهي فعلا قضيه صعبه لان معظمنا هيرد من خلال التجارب الشخصيه اكتر من الرؤيه العامه:)

aymonded
06-12-2007, 01:41 PM
عندك حق مارمورة القضية صعبة حقيقي وهي فعلاً ستصير بيننا لا بحكم عام او كلام عن المرأة عموما بل على المستوى الشخصي جداً وليس على المستوى العام كقضية نريد أن نعرف اتجاهاتها بل ما نلتمسة من خبرة محيطة بينا نحن فقط وليس عند الجميع بالطبع

ولا احد يأخذ كلامنا على انه طبع عام أو عمومي يخص فاعده عريضة من الناس لأن كلامنا هايكون في أضيق الحدود محصوراً ومنوطاً بنا فقط وبآرائنا الخاصة من واقع خبراتنا

النعمة معك وننتظر مناقشات الجميع وآرائهم الشخصية

Team Work®
06-12-2007, 01:49 PM
بس على فكرة الموضوع انا مش بصيتلوا من الناحية الشخصية ولا حاجة بس كل الموضصوع انى كل ما اشوف بنت بتعيط مفيش ثوانى والاقيها بتضحك ومهيصة مش عارف لية انا لاحظة دة فى الجامعة وبناء على كدة انا رديت وقولت

وبعدين لو حاجة شخصية انا كنت بدعة وقولت كل اللى فى نفسي

يالله ما علينا

m_marmora
06-12-2007, 01:59 PM
ازيكم يا جماعه عاملين ايه اسفه بجد اني اخرت عليكم بس النت عندي مكنش شغال
انا ميرسي ليكم علي مداخلتكم ومشاركتم
وهقول راي علشان في ناس مستنيه تعرف راي انا ايه الاول
المشكله هنا في موضوعنا ان كل واحد فينا هيبني اراءة علي الاراء الشخصيه والتجارب الشخصيه ليه مش راي عام وفعلا دة حصل
وانا بقول ان العياط بالنسبه للمرأة بيكون
1_ مشكله حقيقيه وعايزة تخرج منها تقوم تعيط للطرف الاخر
2_ممكن تكون بتبكي كذب للتخلص من مشكله
3_وممكن فعلا تكون صادقه
4_ وطبعا سواء ولد او بنت ممكن يبكي للتوبه :36_1_7:
5_ممكن قوي تبكي لانها مخنوقه زهقانه
طبعا كتير من ناس عرفتهم قالو ان الدموع بتبقي دموع تماسيح لانها بتبقي عايزة توصل لحاجه لكن المراة بتبكي علشان تطلع الي جواها واكيد كلنا لازم نفرق بين دموع الكذب والصدق ودة بيبان من خلال الانسان نفسه اذا كان كاذب اصلا او صادق ودة هيميز جدا لينا يعني المفروض اعرف الدموع دي من خلال معرفتي بالشخص من قبل كدة كل واحد فينا مر بموقف في حياته بكت فيه بنت قدامه من خلال الموقف دة هيرد
لكن انا عايزاكم تجاوبو من خلال احساسكم انتم. انا شخصيا
لما ابكي بكون صادقه لان صعب الدموع تبقي مصطنعه بل بالعكس في مواقف الدموع بتتحبس :36_1_7:
مش عارفه انا يمكن ملخبطه شويه ومش مرتبه بس معلش استحملوني :)
وياريت تقولولي رايكم الشخصي هل انت هتصدق البنت الي بتبكي قدامك ولا لا وفي موضوع بيقول من هو صاحب اغلي دمعه في حياتك لو مش موجود في المنتدي انا هضيفه اوك وياريت نرد عليه ميرسي ليكم كوووووولكو

m_marmora
06-12-2007, 02:03 PM
من هو صاحب أغلى دمعه في حياتك ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
اخواني واخواتي الكرام .. ماهي اغلى دمعه بالكون ؟ وياترى من هو صاحب اغلى دمعه بالنسبة لك ؟
اغلى الدموع هي التي تصدر عن طفل يبكي .. والآخر عن ابٍ او أم , أو اصدقاء او ايضاً من الاعداء .. فالدموع تكون ليس لسببٍ ما انما لاي سبب قد يحدث .

قد تكون :
دمعة اليتيم او المحتاج .. قد تكون من اغلى الدموع في الدنيا التي نراها ولا نستطيع ان نفعل
شيء لها اذا كانت بعيدة المدى عنا ..

- دمعة الأم على أبنائها

- دمعة ألم الفـــــــــــراق

- دمعة انسانه / انسان .. أنت سبب في جرحه

- دمعة فرح .. احسست بها انك تملك الدنيا و ما بها .

- دمعة الصغير حتى يكبر والمريض حتى يشفى والغائب حتى يعود .

- دمعة اللقاء بعد فقدان الامل.

- دمعة القهر من اي انسان .

فمن برأيكم صاحب اغلى دمعه بالكون بالنسبة لك
.....................................منقووو� �ووووووووول,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, :)

m_marmora
06-12-2007, 05:07 PM
عندك حق مارمورة القضية صعبة حقيقي وهي فعلاً ستصير بيننا لا بحكم عام او كلام عن المرأة عموما بل على المستوى الشخصي جداً وليس على المستوى العام كقضية نريد أن نعرف اتجاهاتها بل ما نلتمسة من خبرة محيطة بينا نحن فقط وليس عند الجميع بالطبع

ولا احد يأخذ كلامنا على انه طبع عام أو عمومي يخص فاعده عريضة من الناس لأن كلامنا هايكون في أضيق الحدود محصوراً ومنوطاً بنا فقط وبآرائنا الخاصة من واقع خبراتنا

النعمة معك وننتظر مناقشات الجميع وآرائهم الشخصية

فعلا مستر ايمن المفروض ان محدش ياخد الارائ في القضيه دي بامر مسلم لانها وجهات نظر واراء من خلال الحياة والمعملات الشخصيه سواء لينا احنا او حصلت لناس نعرفهم او قدام عنينا:)

m_marmora
06-12-2007, 05:09 PM
بس على فكرة الموضوع انا مش بصيتلوا من الناحية الشخصية ولا حاجة بس كل الموضصوع انى كل ما اشوف بنت بتعيط مفيش ثوانى والاقيها بتضحك ومهيصة مش عارف لية انا لاحظة دة فى الجامعة وبناء على كدة انا رديت وقولت

وبعدين لو حاجة شخصية انا كنت بدعة وقولت كل اللى فى نفسي

يالله ما علينا

ميرسي ليك يا هيما بس متزعلش قوي كدة انا مش قصدي انك بصيتلو من ناحيه شخصيه تخصك لكن من رؤيتك للمجتمع والي حواليك فهمتني ويارب تبدع من غير متتحط فيموقف يزعلك ابدا:)

جوسى
06-12-2007, 07:02 PM
انا من رايى مش كل بنت بتكبى يبقى عشان بتكدب
او بدارى غلط هى عملته بدموعها
ممكن تكون بتبكى عشان حاجه فى نفسيتها مضايقه منها
انا مثلا لو مضايقه مش برتاح غير لما ابكى
برتاح جدا فا مش شرط انها بتبكى عشان تكدب
او ممكن البنت اوقات حزنها بتعيط لو اتجرحت و ممكن لو فرحانه اوى من فرحتها بتبكى
مش شرط انه كدب ده هو رايى
ويارب يكون كلامى صح و مش اكون طولت عليكو
صلوا من اجلى

aymonded
06-12-2007, 07:46 PM
بقول القديس مار إسحق السرياني :
[ توجد دموع تحرق وتلهب وأخرى تبهج وتُزهر ، فالتي تنحدر من القلب بانكسار من أجل الخطايا فإنها تُيبس وتحرق تنعمات الجسد ! ويحس الإنسان بألم عند إنحدارها من عينيه ... ولكن هذه الدموع المحرقة تفتح الباب للدخول في الرتبة الثانية للدخول في أرض المسرة التي فيها يقبل الإنسان الرحمة حيث الدموع الحلوة الرقيقة التي تزين وتبهج الجسد والنفس التي تنبع من ذاتها بلا انقطاع دون تغصب .
طوبى للباكين من أجل الحق ، لأنه من خلال دموعهم يرون باستمرار وجه الله . ]

وطبعا الدموع هنا مشتركة بين الرجال والنساء بلا تفريق
ىسف اني خرجت عن الموضوع بس أحببت أن أحول الأنظار لنعرف معنى الدموع الحقيقي
النعمة معكم جميعاً آمين

Cheeeva
06-12-2007, 10:40 PM
تعتقد المراءة ان سر قوتها في ضعفها
ولذلك في من البنات البنات اللي بتعيط قدامك عشان تسطعطفك
وانا مش بحب البنت اللي تعيط او أحب البيت الضعيفة
أو البنت المكسورة أو اللي مبتعرفش تاخد حقها
بحب البت يكون لسانها طويل وقوية ومفترسة
بس دي الخلاصة

m_marmora
06-28-2007, 12:36 AM
[QUOTE=Cheeeva;9757]تعتقد المراءة ان سر قوتها في ضعفها
ولذلك في من البنات البنات اللي بتعيط قدامك عشان تسطعطفك
وانا مش بحب البنت اللي تعيط او أحب البيت الضعيفة
أو البنت المكسورة أو اللي مبتعرفش تاخد حقها
بحب البت يكون لسانها طويل وقوية ومفترسة
بس دي الخلاصة[/QUO
ميرسي ليك لردك وقلت احلي كلام فعلا احنا في زمن عايز كدة اشكرك:)

m_marmora
06-28-2007, 12:38 AM
بقول القديس مار إسحق السرياني :
[ توجد دموع تحرق وتلهب وأخرى تبهج وتُزهر ، فالتي تنحدر من القلب بانكسار من أجل الخطايا فإنها تُيبس وتحرق تنعمات الجسد ! ويحس الإنسان بألم عند إنحدارها من عينيه ... ولكن هذه الدموع المحرقة تفتح الباب للدخول في الرتبة الثانية للدخول في أرض المسرة التي فيها يقبل الإنسان الرحمة حيث الدموع الحلوة الرقيقة التي تزين وتبهج الجسد والنفس التي تنبع من ذاتها بلا انقطاع دون تغصب .
طوبى للباكين من أجل الحق ، لأنه من خلال دموعهم يرون باستمرار وجه الله . ]

وطبعا الدموع هنا مشتركة بين الرجال والنساء بلا تفريق
ىسف اني خرجت عن الموضوع بس أحببت أن أحول الأنظار لنعرف معنى الدموع الحقيقي
النعمة معكم جميعاً آمين

مير سي ليك جدا علي الاضافه دي حضرتك عمرك مبتخرج عن الموضوع حضرتك بتضيف كل ما هو مهم وجديد واشكرك جدا واسفه لتاخري في الرد
لمشاكل في النت :)